Zoek je een Chiropractor in Den Helder?

Wat doet een chiropractor?

Chiropractie is een alternatieve, natuurlijke geneeswijze. De term chiropractie is afgeleid van 2 Griekse woorden. Namelijk van cheiros (hand) en pratto (beoefenen of handelen) en betekent letterlijk met de hand behandelen.

De wervelkolom en het zenuwstelsel staan centraal in de chiropractie. Hier wordt er van uitgegaan dat veel gezondheidsklachten hun oorsprong in de wervelkolom kunnen hebben. Een chiropractor manipuleert de wervels en de gewrichten die verbonden zijn met de wervelkolom. Het doel hier is om de pijnklachten te verminderen.

Chiropractors gebruiken hiervoor een verscheidenheid aan technieken. Veel voorkomende aandoeningen die chiropractors behandelen zijn hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, schouderpijn, kniepijn en andere gewrichtspijn.

Chiropractie en manuele therapie, wat is het verschil?

De overeenkomst tussen een chiropractische behandeling en een manueel therapeutische behandeling is dat beide als doel hebben lichamelijke (pijn)klachten te verhelpen door beweging te brengen in het lichaam. Zo wordt er gekeken naar houding, de beweeglijkheid van de gewrichten en het verbeteren van die bewegingen.

Het verschil tussen deze twee dat de chiropractor alleen kijkt naar functiestoornissen maar niet naar de oorzaak. De manueel therapeut gebruikt dezelfde technieken maar is naast manueel therapeut ook fysiotherapeut. Er wordt ook gekeken naar de oorzaak en naar de juiste oefeningen om een beter resultaat te krijgen op de langere termijn.

Bij een chiropractische behandeling wordt gewerkt vanuit de wervelkolom en het zenuwstelsel. De chiropractor richt zich dus niet alleen waar de directe pijnklacht zit, maar onderzoekt de gehele wervelkolom.

De manueel therapeut kijkt een stukje verder dan dat. Naast de wervelkolom, kijkt de therapeut ook naar het functioneren van alle gewrichten en spieren. Ze onderzoeken hoe je beweegt. Vervolgens kijken ze hoe ze ervoor kunnen zorgen dat je weer soepel en pijnvrij kunt werken.

Manuele therapie heeft veel voordelen. Allereerst, snel meer bewegingsvrijheid en afname in pijn. Ten tweede, is het belangrijk om te weten dat bij elke behandeling echt de tijd voor jou als cliënt wordt genomen.

Een manuele therapeut zoekt altijd naar een lange termijn oplossing. Het manipuleren van de gewrichten is slechts een klein onderdeel van de behandeling. Manipuleren is het geven van een snelle en korte impuls aan het te behandelen gewricht, ook wel bekend als kraken.

Manuele therapie draait ook om het opbouwen van spierkracht middels gerichte training van de spieren, zodat het manipuleren op termijn ook niet meer nodig is. Daar komt bij dat de behandelingen vaak langer duren dan bij de chiropractor. De behandeling bij de manueel therapeut duurt een half uur en bij de chiropractor niet langer als 10 minuten. Plus het feit dat de behandelingen worden vergoed als je een aanvullende verzekering hebt.

Waarom manuele therapie?

Wanneer je pijn ervaart en daardoor slecht kunt bewegen, dan wil je hier zo snel mogelijk vanaf. Een behandeling bij een manuele therapeut is een goede keuze als het gaat om gewrichtspijn maar ook bij spierpijn. Een manipulatie heeft namelijk ook effect op de spierspanning. De uitwerking van de behandeling is vaak direct voelbaar. Ook voelen de gewrichten vaak soepeler aan en gaat bewegen makkelijker.

Bij Fysiotherapie Marsdiep werken wij altijd met een intake gesprek. Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de behandeling omdat we veel informatie halen uit dit gesprek. Tijdens de intake maakt de manueel therapeut een uitgebreide situatieschets van jouw klachten. Hier wordt gekeken naar de oorzaak van de klachten. Zo kan de manueel therapeut een duidelijk en persoonlijk behandelingstraject uittekenen.

Het behandelprogramma van de manueel therapeut is persoonlijk. Het bestaat uit een reeks behandelingen die volledig zijn afgestemd op uw doelstelling(en). Hier wordt gebruik gemaakt van een aantal specifieke technieken om bewegingen te verbeteren en de klachten verminderen. De effecten zijn vaak direct merkbaar.