Dry needling

Dry needlingDry needling

Wat is dry needling?

Als toevoeging op behandelingen gebruiken wij regelmatig dry needling. Op de korte termijn geeft dit goede effecten op pijn. Bij dry needling gebruiken we een dunne acupunctuurnaald die kortdurend in de spier geprikt wordt. Tijdens het prikken voel je de spier meerdere keer aanspannen of schokken, ook wel twitches genoemd. Door deze twitches vindt er pijndemping plaats en ontspant de spier.

Hoe werkt dry needling?

In spieren kunnen door allerlei oorzaken pijnlijke 'knopen' ontstaan; zogenaamde triggerpoints. Vaak ontstaan deze door een overbelasting, acuut letsel (breuk, vertillen, verstappen) of door een verkeerde houding. Mogelijke andere oorzaken zijn chronische aandoeningen of andere aanwezige pathologie.

De klachten uiten zich o.a. in de vorm van pijn, stijfheid, zwaar vermoeid gevoel, uitstralende pijn, tintelingen en verminderde kracht. Deze triggerpoints worden behandeld met een acupunctuurnaald die kortdurend in de ‘knoop’ geprikt wordt waardoor de knoop ontspant en daarmee de hele spier. Vaak voel je de naald niet omdat de naald zo dun is. Je moet hierbij niet denken aan een injectienaald die vaak scherp is en prikt. Het heet ook 'dry' needling, omdat we geen vloeistoffen injecteren en omdat er ook geen bloed bij vrij komt. Daarnaast leren we de patiënt oefeningen om te zorgen dat de triggerpoint niet terug komt. Naast dry needling moet de behandeling altijd uit oefentherapie bestaan voor een langdurig effect!

Ben je bang voor naalden? Geen probleem, er zijn vaak meerdere mogelijkheden voor herstel. We kunnen de triggerpoints ook manueel behandelen door 15-30 seconden te drukken met onze vinger of duim. Dit gaat uit van hetzelfde principe van pijndemping maar geeft wat minder snel hetzelfde effect.