Medical taping

Medical tapingMedical taping

Wat is medical taping?

Bij medical taping wordt er gebruik gemaakt van tape waar een bepaalde mate van rek op staat. De tape wordt met rek op de huid geplakt waardoor de tape op de huid samentrekt. Hierdoor ontstaat drukvermindering onder de huid en meer ruimte voor bloed- en lymfevaten. Daarnaast geeft de tape een prikkel aan het zenuwstelsel wat direct tot pijnvermindering kan zorgen.

Hoe werkt medical taping?

Bij blessures, chronische aandoeningen en ontstekingsreacties ontstaat drukverhoging in de weefsels. Dit veroorzaakt een remmende werking op spieren en gewrichten met functieverlies tot gevolg. Bij het tapen vragen we je een beweging uit te voeren die pijn doet. Door middel van huidverschuivingen / fascie verschuivingen bij de pijnlocatie, wordt getest in welke richting de tape moet worden aangebracht. De richting die het minst pijn doet word ook de tape naar geplakt. Vaak wordt meteen na het tapen pijnvermindering en meer bewegingsvrijheid ervaren. Doelstelling is het verbeteren van bewegingen en stabiliteit waardoor de gebruiker toegankelijker is voor oefeningen en training.

Sneller herstel

Bij pijnklachten en blessures zoekt het lichaam naar manieren om te kunnen blijven functioneren omdat bewegen noodzakelijk is voor het herstelproces. Het lichaam creëert wat we noemen: compensatiemechanismen. Met hulp van buitenaf, dus door het tape in de aangename richting te plakken, is het lichaam beter in staat om te compenseren. Hierdoor kan je makkelijker bewegen en herstelt u sneller.

Het principe is: activeren in plaats van fixeren met daarbij behoud van de volledige functionaliteit van spieren en gewrichten.